Review Yamaha YZF-R1 2015 - Specs Dan Konsep Pembinaan

Review Yamaha YZF-R1 2015 - Specs Dan Konsep Pembinaan adalah R1 serba baru - teknologi dan prestasi MotoGP untuk anda! Memperkenalkan R1 yang di ilhamkan dari MotoGP. Pakej tunggangan elektronik aktif canggih dan gabungan enjin crossplane crankshaft yang kuat, garis pemisah antara mesin superbike dan mesin kilang MotoGP kini semakin merapati.

Yamaha YZF-R1 2015

Teknologi Yamaha telah mempelopori dan terbukti di litar MotoGP di seluruh dunia kini boleh di nikmati oleh penunggang dan pengguna jalan raya bersama. Yamaha YZF R1 2015 baru menyediakan penunggang dan peminat sukan lumba dengan rasa seolah seperti menunggang Yamaha M1 untuk memenangi kejohanan.

Segalanya Baru Mengenai Yamaha YZF-R1 2015

Sarat dengan teknologi MotoGP YZR-M1, R1 generasi baru bermulanya di sini. Dengan enjin baru crossplane, casis jarak roda pendek dan teknologi tinggi elektronik, bersedia untuk bergabung dengan anda dan membawa anda tahap yang baru.

Di bangunkan tanpa kompromi menggunakan teknologi MotoGP YZF-M1, R1 di lahirkan untuk trek. 200PS, 199kg dan jarak roda 1,405mm menyediakan keupayaan luarbiasa. Tetapi apa yang istimewa bagaimana ianya di fokuskan untuk di jadikan mesin superbike jalanan biasa.

Sistem kawalan pusat adalah Unit 6-axis Inertial Measurement sentiasa merasakan gerakan casis dalam 3D, mewujudkan bagaimana kawalan cengkaman, slaid, whellie roda depan, brek dan pergerakkan permulaan.

Ciri-ciri Utama Yamaha YZF-R1 2015

- Enjin lebih berkuasa (kuasa kuda & tork).

- Cross-plane crankshaft, con rods “fracture split” titanium, piston dan silinder baru offset.

- Injap yang lebih besar dan berteknologi tinggi “Finger Follower” lengan jumpelang untuk RPM tinggi.

- Twin injector 45mm throttle body FI dan kapasiti tinggi kotak udara baru lebih besar.

- Sistem ekzos Mid Ship 4 into 2 into 1 dengan EXUP titanium dan paip header dan muffler.

- Roda, penutup minyak, penutup kepala silinder dan penutup kotak engkol dari magnesium.

- Yamaha Ride Control: PWR / TCS / SCS / LIF / LCS / QSS plus YCC-T and YCC-I.

- Casis aluminium dan swingarm deltabox yang ringan dan padat.

- Sistem brek ABS dengan cakera depan 320mm.

- Rekaan bodywork keseluruhan dari M1 MotoGP.

- Instrumen pelbagai fungsi TFT / paparan

- Lampu LED pada semua lampu kedudukan dan lampu penukar isyarat.

Yamaha YZF-R1 2015

Ciri-ciri dan Faedah Enjin Yamaha YZF-R1 2015

- Semua komponen baru, ultra-ringan, padat, 998cc, DOHC, 16 injap (. 4-injap / CYL), empat silinder sebaris, sejukan cecair sejuk dengan crankshaft crossplane.

- Komponen utama dalam reka bentuk enjin ini adalah aci engkol “cross plane” dan kawalan pancitan tidak sekata. Kedua-dua ciri-ciri ini di gunakan pada perlumbaan dengan mesin Yamaha M1 MotoGP.  R1 cross-plane crankshaft meletakkan dua batang dalam satah tengah silinder 90 darjah di luar. Ini bermakna engkol pin tidak sejajar dalam satah yang sama (garis lurus yang di lukis melalui pusat aci engkol), ianya sejajar pada 2 plane dalam bentuk salib atau "crossplane". Bekerja bersama-sama dengan engkol crossplane adalah pancitan yang tidak rata. Pembakaran campuran bahan api dalam silinder 1,3,2,4 R1 dan selang pembakaran yang tidak rata pada suhu sekitar 270/180/90/180 darjah. Ini bermakna pengguna jalan raya akan mendapat kawalan pendikit yang menakjubkan pada tork paling linear. Reka bentuk enjin membolehkan komunikasi antara enjin dan pelumba ke tahap baru. Salah satu manfaat yang paling penting ialah prestasi cemerlang yang meningkatkan kawalan enjin.

- Tujuan kejuruteraan utama bagi R1 baru meningkat kuasa dengan kawalan yang sangat baik. Peningkatan kuasa kuda di dapati melalui peningkatan isipadu udara yang masuk, mengurangkan pengurangan geseran dalaman dan berat badan. R1 baru adalah “engine driver”.

- Reka bentuk baru kepala silinder mempunyai 4-injap kebuk pembakaran bumbung terpendam yang menggunakan satu injap titanium ringan baru padat di bahagian pengambilan. Reka bentuk 4-injap untuk mengoptimumkan kecekapan bernafas dan prestasi enjin secara keseluruhan. Isipadu kebuk pembakaran di pantau dengan teliti untuk memastikan jumlah masuk yang betul untuk kuasa maksimum.

- Injap baru yang lebih besar untuk injap pengambilan adalah 33mm diameter Titanium 2015 ('14 = 31mm) manakala injap ekzos keluli 26.5 mm ('14 = 25mm). Injap ringan pengambilan titanium mengurangkan berat badan salingan membolehkan RPM yang lebih tinggi tanpa bantuan injap apungan.

- Intake port shape baru menyediakan pengisian kecekapan maksimum. Bentuk Port, ruang tempat bentuk injap dan ruang pembakaran pendorong kesan kejatuhan bahan api - caj udara yang meningkatkan kelajuan pembakaran, kuasa dan tork.

- 13: 1 nisbah mampatan

- "Lengan jari pengikut jumpelang" baru di gunakan. Sistem ini mengurangkan geseran, membolehkan valve yang lebih besar dan menyediakan pembukaan injap kawalan super tepat dan penutup di rpm tinggi. Rantau ricih mempunyai DLC lengan jumpelang (berlian seperti salutan) untuk mengurangkan geseran dan haus. Pembawa injap pelarasan lengan jumpelang terletak di bawah.

- Selang penyelarasan Valve adalah setiap 40,000 kilometer.

- Injap pengambilan dan cam ekzos berprestasi tinggi bekerjasama dengan sistem finger follower rocker arm baru.

- Reka bentuk baru dan ringan aluminium silinder mempunyai salutan seramik di gunakan pada aluminum block-less vessel untuk memastikan pelesapan haba seragam mengurangkan geseran dan mengurangkan berat badan. Reka bentuk dek tertutup membolehkan jarak silinder lebih rapat, menjadikan enjin lebih padat. Reka bentuk silinder bercirikan stand-alone design.

- Offset reka bentuk silinder / engkol seimbang berbanding dengan blok silinder aci engkol (untuk bahagian ekzos) untuk mengurangkan geseran antara piston dan dinding silinder semasa lejang kuasa untuk output kuasa yang lebih baik.

- Forged aluminum pistons dan short skirt baru yang ringan untuk tindak balas pendikit yang cepat. Omboh mempunyai “bridge box” kotak berbentuk di bahagian bawah untuk meningkatkan ketegaran dan salutan Deflic khas untuk mengurangkan geseran. Pengembangan cincin ketegangan di optimumkan untuk mengurangkan geseran. Unit semburan minyak omboh baru mengurangkan suhu omboh.

- Reka bentuk sempit silang aci engkol crossplane baru. Aci engkol lebih daripada 25 mm (1 ") sempit daripada versi '14. Masa Crank inersia telah di rekayasa untuk mencapai tindak balas pendikit linear, pecutan kuat untuk cemerlang di luar kawalan. Untuk mencapai kecemerlangan tindak balas apabila mempercepatkan, apabila inersia aci engkol yang telah di tetapkan pada kadar kira-kira 20% kurang daripada YZF-R1 2014.

- Komponen dalaman titanium baru yang menghubungkan rod ciri reka bentuk nutless. Lower end “cap” rods di perbuat daripada sekeping bahan yang sama seperti bahagian atas dan cracked away dalam proses yang di kenali sebagai “fracture splitting”. Proses ini memastikan pusingan bulatan akhir besar dan tepat yang lebih besar dalam dimensi con rod. Reka bentuk yang ringan (60% lebih ringan daripada konvensional rod keluli con) mengurangkan kerugian kuasa kuda dan tindak balas pendikit yang lebih cepat. Perpecahan Patah "Ti" rod ini adalah yang pertama di dunia yang di gunakan dalam pengeluaran motosikal.

- Single balancer shaft axis baru di gunakan untuk mengurangkan getaran enjin.

- ACM Compact (alternator) di pasang terus ke aci engkol. ACM padat menggunakan magnet nadir bumi yang menjana lebih banyak kuasa untuk saiz tertentu daripada magnet biasa, oleh itu mengurangkan saiz dan berat badan.

- Sistem suntikan bahan api Mikuni bau mempunyai penyuntik berkembar (satu set utama dan satu set penyuntik menengah). Sistem penyuntik kembar juga di gunakan pada motosikal perlumbaan MotoGP M1 dan R6. Satu set penyuntik (utama) yang terletak di dalam badan 45mm throttle manakala penyuntik pertengahan dalam kotak udara adalah sangat dekat dengan komputer pengawal pengambilan saluran. Yang utama penyuntik abah-abah 12-lubang untuk memaksimumkan proses pengabusan bahan api. Penyuntik pertengahan yang terletak di dalam kotak udara, mula berfungsi pada RPMs pertengahan dan sebagainya untuk membekalkan lebih banyak bahan api yang diperlukan dan juga menggunakan 12-lubang penyuntik.

- Sensor oksigen Double (terletak sebelum kotak muffler) berfungsi untuk close loop, sejenis sistem FI, yang menyumbang maklumat kepada ECU supaya pelarasan boleh di buat untuk terus menyemarakkan udara campuran untuk meningkatkan prestasi dan mengurangkan pelepasan.

- Manfaat suntikan bahan api termasuk hamburan pendikit yang hebat, ekonomi bahan api yang besar, mengurangkan pelepasan, kelajuan melahu stabil dan permulaan yang lebih stabil.

- YCC-T: Yamaha Chip Control Throttle electronic throttle valve control untuk tindak balas yang luar biasa dan meningkatkan kawalan pendikit pada setiap rpm. YCC-T di gunakan untuk menyediakan kawalan super-tepat jumlah pengambilan udara untuk watak tork lancar.

- YCC-I: Yamaha Chip Controlled Intake means the intake tract / stacks vary berbeza-beza panjang (2 kekosongan) bergantung kepada enjin rpm. Sebuah motor servo elektronik berbeza panjang saluran kedudukan tinggi dalam rendah RPM pertengahan ke tetapan yang lebih pendek untuk meningkatkan kuasa tinggi rpm. Revolusi YCC-I menyediakan yang terbaik daripada kedua-dua. Kuasa tork rpm rendah lebih solid dan kekuatan menakjubkan di gabungkan pada rpm tinggi. Ia hanya mengambil masa 0.3 saat untuk saluran untuk bergerak dari tinggi ke kedudukan pendek.

- Maintenance-free transistor controlled ignition (TCI) menyediakan percikan panas untuk bermula dan prestasi enjin yang kuat.

- Reka bentuk baru dan padat transmisi 6- nisbah kelajuan gear yang di optimumkan untuk prestasi maksimum. “Stacked” 3-axis gearbox dan reka bentuk klac memusatkan massa dan membuat seluruh saiz enjin keseluruhan yang lebih pendek ke belakang. Reka bentuk yang di susun memberikan jurutera kebebasan untuk meletakkan enjin di “sweet spot” daripada rangka untuk keseimbangan berat badan optimum bagi pengendalian cemerlang.

- Compact multi-plate slipper clutch baru dan  assist assembly (clutch back limiter) mengurangkan hop roda belakang apabila membuat anjakan ke bawah di bawah tekanan brek keras. Manfaat utama di kurangkan masa pusingan dan kawalan lebih lancar. Reka bentuk klac baru 19% lebih ringan dan 7% lebih kecil daripada garis pusat model '14.

- "Ram Air" sistem suapan kuasa di luar udara melalui saluran terus ke sistem pengambilan yang terletak antara lampu LED , menekan kotak udara dan meningkatkan kecekapan pengambilan pada kelajuan yang lebih tinggi. Apabila kelajuan bertambah, tekanan angin dalam kotak meninggi dan membantu enjin untuk membangunkan kuasa maksimum.

- Komputer baru di optimumkan kapasiti yang lebih besar sebanyak 10.5 liter kotak udara memaksimumkan prestasi. Saluran pengambilan M1 baru di ilhamkan oleh pengambilan injap solenoid mengurangkan bunyi dan peningkatan kuasa tinggi rpm. Jenis tebal, aliran tinggi penapis udara di gunakan.

- Reka bentuk ekzos baru, sistem ekzos mid-ship design 4 into 2 into 1 mempunyai head paip dan muffler titanium ringan. Reka bentuk baru memaksimumkan kekuatan, kurang berat, juga memusatkan massa dan merendahkan pusat graviti untuk lebih ringan, pengendalian yang cepat dan tangkas. Sistem ini juga mengandungi dua 3 hala catalyzers sarang lebah yang mengurangkan CO berbahaya dan pelepasan ekzos HC.

- Injap peranti ekzos baru terletak di bilik enjin di bawah dan mempunyai dua laluan aliran ekzos berasingan bergantung kepada rpm. Dengan mengawal laluan ekzos dalam julat rpm yang di pilih, telah mengilhamkan binaan ekzos padat mencapai kedua-dua bekalan kuasa dan ciri tork cemerlang di samping menyumbang pada prestasi bunyi yang cemerlang.

- Sistem EXUP Yamaha (Exhaust Ultimate Power Yamaha Valve) mengawal gelombang tekanan ekzos untuk pengambilan yang optimum dan kecekapan ekzos. Ia juga membantu mencegah “blow back” fenomena yang di sebabkan oleh injap pertindihan dan membantu mengurangkan “flat spots” dalam band elektrik di samping mengurangkan pengeluaran pada masa yang sama.

- Radiator melengkung baru yang mempunyai dual ring-type fans untuk kecekapan penyejukan maksimum. Reka bentuk melengkung rad menyediakan aliran udara lebih daripada konvensional rad bentuk rata.

- Unit sejukan minyak terletak di bawah rad utama untuk mengekalkan pelincir suhu yang stabil.

- Pam air yang terletak di luar kotak engkol untuk mengurangkan lebar kotak engkol.

- Mengoptimumkan sistem pelinciran basah bah untuk rod bearings.

- Oil Pan baru lebih ringan dna rendah.

- Penapis minyak spin-type di gunakan.

- Cylinder head cover and crankcase cover jenis lightweight magnesium dengan bolt aluminium ringan baru.

-  Direct ignition coils baru berprestasi tinggi (gegelung pencucuhan di bina ke dalam percikan palam penutup) mengurangkan berat badan manakala palam pencucuh iridium dan output tinggi magneto meningkatkan tenaga pencucuh.

Rider Eektronik AIDS

Ramai pemilik R1 yang mahukan teknologi Yamaha MotoGP untuk mewujudkan R1 baru yang lebih seronok dan lebih terkawal di tunggang. Ianya di kenali sebagai Yamaha Ride Control atau YRC.

- Di tengah antara electronic rider aids ianya membantu IMU atau Inersia Pengukuran dan unit ECU atau Kawalan Elektronik Unit. IMU mengesan tiga arah pecutan dan sudut halaju (sebanyak enam arah). Selain itu IMU mengesan kedudukan utama oleh G-sensor apabila pencucuhan di hidupkan. IMU mengira setiap isyarat dan mengesan kedudukan kenderaan dan tingkah laku (sudut cerun, halaju ricih, kadar membuang, dan lain-lain), dan kemudian bersama-sama dengan ECU menggunakan maklumat ini untuk mengawal satu sistem YRC.

- PWR: Power Delivery Model Yamaha variable throttle control yang membolehkan penunggang untuk menyesuaikan ciri-ciri prestasi enjin yang berdasarkan keadaan. Terdapat 4 tetapan-kuasa yang sedia ada daripada pengaturan perjalanan untuk dari bertambah baik kepada keadaan yang lancar dengan menetapkan dengan ciri gentle electrical characteristics.

- TCS: Traction Control System dengan sudut kecondongan pelarasan ciri sensor 9 dengan off setting untuk menetapkan sejumlah 10 tetapan. Sistem ini menggunakan sensor roda depan dan belakang untuk mengesan slip dan kemudian laraskan / set kuasa melalui ECU / IMU untuk mengawal belakang roda daya tarikan. Selain mengesan perbezaan dalam kelajuan antara roda depan dan belakang, sistem baru ini menggunakan input di tahap sudut bank / cerun untuk menyesuaikan tahap campuran TCS ke tahap yang optimum yang berhubung terus dengan tunggangan nyata. Apabila bank angle meningkat, sistem LCS secara automatik akan di tutup juga.

- SCS: Slide Control System controls mengawal kuasa enjin apabila slip di kesan. Ia menyesuaikan output kuasa untuk tahap optimum untuk bahagian kawalan slaid. Terdapat 3 tetapan di tambah off.

- LIF:  Lift Control System (aka anti-wheelie control) mengurangkan kehilangan masa kerana wheelies. Sistem ini mengurangkan lif akhir hadapan manakala bermula dan pecutan. Apabila IMU dan sensor lain mengesan lif, output enjin di selaraskan ke tahap optimum untuk menjaga pecutan tanpa lif. Terdapat dua tetapan ditambah off.

- LCS: Launch Control System untuk membantu memastikan kawalan cepat, kuat, yang terdiri di kawal dalam keadaan berhenti dalam situasi perlumbaan. Apabila LCS di aktifkan, ia membuatkan rpm enjin adalah terhad lebih kurang. 10,000 rpm dan mengekalkan tahap optimum kuasa enjin hasil input dari TCS dan sistem LIF, yang membolehkan penunggang untuk menumpukan perhatian kepada kawalan klac dan pesaing lain, mengurangkan tekanan sebelum perlumbaan bermula.

- QSS: Quick Shift System lebih licin, upshifts cepat walaupun pada kelajuan penuh. Apabila suis pada tongkat shift tuil mengesan gerakan, ia menyesuaikan output enjin dan meningkatkan tork mengurangkan masa untuk menggalakkan anjakan gear lebih cepat. Terdapat dua tetapan di tambah off.

Casis / Suspensi

- Rangka deltabox aluminium baru telah d ireka untuk menawarkan keseimbangan ketegaran di optimumkan untuk memaksimumkan prestasi pengendalian. Kerangka ini adalah ringan dan menawarkan keseimbangan kekuatan, kekakuan dan set fleksibel. Ia adalah rangka cast graviti. Casis ini di reka untuk mengoptimumkan imbangan ketegaran keseluruhan dalam arah membujur, sisi dan kilasan. Hasilnya ialah kestabilan kelajuan tinggi adalah sangat baik, ciri-ciri kawalan, ciri-ciri daya tarikan yang / mengusir sudut dan kebebasan yang lebih besar dalam memilih garisan perlumbaan. Reka bentuk bingkai kiri-kanan

Simetri. - Subframe belakang Magnesium cast tanggal mengurangkan berat badan. Reka bentuk tanggal membolehkan akses kejutan belakang dan kurang mahal untuk membaiki jika rosak.

- Aluminium ringan  pada “on the truss-type” swingarm yang menyediakan ketegaran kilasan besar untuk kawalan cengkaman roda belakang cemerlang. Panjang swingarm adalah 570mm, 15 mm lebih pendek daripada model '14 dan memberi kesan yang sangat baik kawalan penegangan rantai semasa pecutan keras.

- Roda padat berukuran 1,405mm (55.3 "), 10mm lebih pendek daripada versi '14

- Casis deltabox menawarkan sudut 56 darjah yang luar biasa.

- Baru, fork 43mm terbalik boleh laras sepenuhnya KYB, menyediakan keselesaan dan hubungan yang kuat daripada suspensi depan-belakang di jalan raya. Pelarasan termasuk 9 pusingan spring musim bunga, 17-cara pemulihan dan 7-cara mampatan redaman. 120mm depan perjalanan roda (4.7 "). Reka bentuk yang membolehkan penunggang untuk melaraskan tetapan penggantungan laras mengikut syarat-syarat yang berat penunggang dan jalan / landasan yang betul untuk memaksimumkan pengendalian dan prestasi penggantungan.

- Di ilhamkan dari M1 MotoGP , gravity cast aluminum upper triple clamp untuk mengurangkan berat badan dan meningkatkan gaya.

- Suspensi belakang Monocross® Down Link menggunakan piggyback KYB boleh laras sepenuhnya. Pelarasan termasuk spring preload, 17-cara dan 10-cara rebound slow speed compression damping dan high speed compression damping. Link Design under lower center pusat graviti yang lebih rendah untuk pengendalian yang sangat baik. Keseluruhan length shock boleh di selaraskan kepada 5 mm. Reka bentuk laras membolehkan penunggang untuk melaraskan tetapan penggantungan sepadan dengan berat penunggang atau keadaan jalan untuk memaksimumkan pengendalian dan prestasi penggantungan. jarak roda belakang 120mm (4.7 ").

-  Electric Steering Damper baru.

- Komponen baru, radial-mounted, four-piston monoblock calipers dengan omboh aluminum bertekanan terus cakera berkembar depan 320mm. Hasilnya ialah prestasi brek cemerlang dengan kawalan yang sangat baik dan maklum balas tuil baik. Ciri-ciri lain termasuk Nissin radial master cylinder, brake line stainless steel mess dan tuil brek depan baru.

- Brek belakang dengan Omboh aluminium slaid-jenis Single dari Nissin dengan caliper 220mm ringan.

- Kedua-dua brek depan dan belakang di sambung melalui Sistem Brek Unified Yamaha (UBS) dan mempunyai brek anti kunci (ABS) teknologi terkini.

- Roda ringan baru jenis magnesium die cast 10-spoke. Roda ini ringan 1kg dari model tahun lepas dan menyumbang kepada suspensi cemerlang dan prestasi pengendalian. Mempunyai kemasan luaran tanpa central rib dan di warnakan melalui proses cat elektrostatik. Saiz rim depan MT3.50 x 17 manakala belakang adalah MT6.00 X17.

- Tangki bahan api baru 17 liter aluminium menyediakan cengkaman lutut yang sangat baik untuk brek keras dan mudah untuk mengubah kedudukan lutut. Bentuk memanjang membantu memusatkan massa dan mengurangkan perbezaan rasa tunggangan akibat dari perubahan beban bahan api. Tangki baru 1.6 kg (3.5 lbs.) ringan daripada model tahun lepas.

- Fairing depan dan cermin depan baru memberikan YZR-M1 imej perlumbaan yang menarik. Kaca terowong angin di reka untuk menawarkan aerodinamik yang tinggi dan ciri-ciri “screw less” reka bentuk untuk lebih kemas penampilan. Rintangan udara telah berkurangan sebanyak 8% berbanding dengan model '14.

- LED lampu dan lampu intensiti tinggi LED baru mewujudkan gaya tidak pernah di lihat sebelum ini dan memberikan yang sangat bergaya dan unik untuk R1 baru.

- Panel instrumen digital sepenuhnya dengan TFT paparan kristal cecair. Panel instrumen menawarkan interface mesin perlumbaan yang menarik. Paparan lebih tertumpu di skrin 4.2-inci tunggal yang menggunakan paparan kristal Filem Nipis Transistor (TFT) cecair sepenuhnya transmissive mengurangkan pantulan dan silau. Latar belakang putih atau hitam boleh di pilih dan pelarasan kecerahan automatik berdasarkan cahaya ambien yang tersedia. Dua mod adalah laluan yang ada dan trek. Fungsi lain ialah, Kiraan kelajuan, tach style bar, odometer, tripmeters dual, kedudukan gear, suhu udara pengambilan, suhu penyejuk, kecekapan bahan api dan segera-rata, jam, bahan api yang di gunakan, rpm tertinggi, dan informasi tetapan YRC. Dalam trek fungsi mod termasuk, bar style tach (bermula pada 8,000 rpm), bilangan pusingan, pusingan pemasa, jam randik, kedudukan gear, kelajuan dan maklumat tetapan YRC.

Ciri-Ciri Tambahan

- Immobilizer ignition system di reka untuk mengurangkan risiko kecurian. Sistem ini mesti mengiktiraf “coded ignition key” untuk memulakan operasi. Jika sistem tidak mengiktiraf cip kod di dalam kunci pencucuhan, ia tidak akan membenarkan sistem pencucuhan, pam bahan api atau fungsi motor starter.

- LED isyarat hadapan di integrasikan ke dalam cermin.

- LED isyarat belakang dan lampu belakang LED.

- Gandar depan 25mm baru berongga ('14 = 22mm).

- Penggunaan meluas bolt berongga dan pengikat ringan membantu mengurangkan berat keseluruhan.

- O ring chain drive 520 series ringan.

- Bateri dengan penyelenggaran rendah dan lebih ringan.

Peralatan pilihan:

Unit CCU baru atau Komunikasi Unit Kawalan adalah jenis plug & play logger data dengan maklumat berasaskan GPS. Ia adalah pilihan utama pada R1 dan peralatan standard pada model premium YZF-R1M. Yamaha YZF-R1 2015 menawarkan tahap prestasi yang besar. Ianya informasi penting pada benginner atau pelumba berpengalaman. Semua maklumat adalah tertakluk kepada perubahan tanpa notis.

Yamaha YZF-R1 2015

Spesifikasi Yamaha YZF-R1 2015 / Butiran Teknikal Engin

Engine Type: 998cc, inline 4 silinder DOHC 16 injap sejukan cecair

Bore x Stroke: 79.00 x 50.9mm

Nisbah mampatan: 13.0: 1

Penghantaran bahan api: Suntikan Bahan Api dengan YCC-T dan YCC-I

Pencucuhan TCI: Transistor Ignition Terkawal

Transmisi: 6-kelajuan w / multiplate slipper clutch

Drive Akhir: rantai O-ring

Suspensi depan: 43mm KYB® garpu terbalik; laras sepenuhnya; 4.7

Suspensi belakang: KYB® Single shock w / takungan piggyback, 4 hala boleh laras; 4.7

Brek / depan: Cakera depan berkembar 320mm hidraulik; Caliper 4-piston, UBS ABS

Brek / Belakang: cakera 220mm; UBS ABS

Tayar / depan: 120 / 70ZR17M / C

Tayar / Belakang: 190 / 55ZR17M / C

Ukuran Panjang: 80.9 dalam

Lebar: 27.2 dalam

Tinggi: 45.3 dalam

Ketinggian tempat duduk: 33.7 dalam

Jarak roda: 55.9 dalam

Trail: 4.0 dalam

Kapasiti bahan api: 4.5 gal

Berat basah: model £ 439 / CA £ 441.

I'm Big Fan Of Motorcycles

2 comments

اَلسَّلاَمُ عَلَيْكُمْ
Sy nk tny sebab apa lampu check engine menyala..betri bru tukaq..masalahnya moto tak boleh start sebab bila sy tekan ja button start, lampu check engine menyala..sapa sapa boleh tolong bg dapat tak..?

rasanya salah satu fius ada masalah.. cuba periksa


EmoticonEmoticon